Laadukkaan tuotteiden esillepanon tavoitteena on lisätä myyntiä, parantaa palvelua, tehostaa mainintaa ja rakentaa myymälämielikuvaa. Näyteikkunaan kannattaa panostaa, sillä se on varsinainen kutsukortti myymälään. Siisteyden merkitystä myymälässä ei voi koskaan korostaa liika.
![]() |
Kajaanin Lindexin sisäänkäynnin edessä on kea-area, jonka asiakas näkee heti tultuaan sisään ja jossa ovat aina sesongin uutuudet ja erilaiset kampanjatuotteet. |
Myymälämielikuvaan vaikuttavia tekijöitä mm;
- näyteikkuna
- sisäänkäynti
- tilaratkaisut
- asiakaskierto
- esillepano
- opasteet
- hintaviestintä
- valaistus
Esillepano
Sisäänkäynti on paras paikka esillepanolle, jolla asiakas houkutellaan sisään myymälään. Esillepanon värejä ja muotoja voi vielä korostaa hyvillä kohdevaloilla. Tuotteiden esillepanossa tärkeintä on selkeys ja yksinkertaisuus.
Pöytäesillepanoissa tuotteita on hyvä olla esillä runsaasti ja erilaisetkin tuotteet sopivat samaan esillepanoon, kun niitä yhdistää esimerkiksi sama väri tai teema.

![]() |
Pari esimerkkiä pöytäesillepanoista |
Seinäesillepanoissa kannattaa suosia pystysuoria linjoja, jotka rauhoittavat kokonaisuutta. Parhaiten myyvät paikat ovat silmän ja käden korkeudella. Seinäesillepanot on hyvä rakentaa myymälän perusvalikoiman tuotteista.
Värit
Hyllyissä tuotteet asetellaan esille väreittäin niin, että vaaleat värit ovat ylhäällä ja tummat alhaalla. Kun esillepano tehdään vaakasuoraan, ovat vaaleat värit vasemmalla ja tummat oikealla.
Lähde: http://newsletter.bbm.fi/Default.aspx?tabid=2790
(Kaikki kuvat olen itse ottanut Kajaanin Lindexissä)
Hei hienosti olet "ryydittänyt" tämän tekstin näillä käytännön esimerkeillä, juuri näin olikin tarkoitus ja tässä näkyy tämän työpainotteisen opiskelun hyvä puoli.
VastaaPoista